Under Bokmässans första dag hölls seminariet ‘Skolunder och flumskola?’ som lyfte samhällsutveckling i Sverige och Sydkorea. Panelsamtalet bestod utav fem paneldeltagare, två av dem var antropologen HyonKyong Kim från Sydkorea och läraren Karin Nygårds från Sverige.
Om vi jämför Sverige med Sydkorea ser vi polariserade skolastiska miljöer, och under seminariet diskuterades statistik från Programme for International Student Assessment som visar att det finns markanta skillnader mellan Sverige och Sydkorea. Kim jämförde även Sydkorea med andra statistiskt ledande länder i skolresultaten och gav exempel på England, där konservatism är djupt präglat i undervisning med traditioner som strikta undervisningstimmar och dagliga församlingar integrerat i undervisningen.
I Sverige har vi haft många skolreformer, men att våga förändring kan gynna utveckling hos elever och påverka statistiska resultat. Om reformer inom skolmiljön diskuteras så ger det lärare i publiken en bättre förståelse för det som implementeras i den ständigt skiftande Svenska skolmiljön.
Paneldeltagarna blev tillfrågade om vad de är mest stolta över inom deras lands utbildningspolitik. För Kim var det statistiken, medan det för Nygård var att lära unga människor kritiskt tänkande. Ett bevis på Sveriges konstanta skiftande i undervisningen är lärare med popularitet inom sociala medier, en av dem största profilerna är läraren Rickard Nordström. Han går vid namnet ”Magister Nordström” (@magisternordstrom) på Instagram och har 29 400 följare. På kontot lägger Nordström ut allt från övningar i Emotionell Intelligenskvot och humoristiska videos. Sociala medier är inte bara en underhållande plattform, utan där möter många unga sitt största inflytande på och många värderingar bildas.
Men under ett annat seminarium under Bokmässan förklarade Nordström att hans konto självklarhet bidrar till elevers utveckling och menar att han är aktiv på sociala medier för att inspirera hans elever. Nordström menar att utvecklingen sker på ett sätt i klassrummen och på ett annat över sociala medier och på Instagram visar han de reala utvecklingar Sverige satsar på. Och när lärare får barn att lyssna på TikTok videos, då kanske dem också kan få barn att läsa böcker och en dag kan vi se att det vi gör nu ger god statistik resultat i framtiden.