Under den senaste tiden har konstformen drag mötts av motstånd. I USA har det lagts fram anti-drag lagförslag och i vissa delstater, som exempelvis Tennessee, har dragshower blivit förbjudna på offentliga platser.
Shower och dragsagostunder har blivit inställda på grund av hot, ofta hot med vapen. Republikanska politiker anklagar drag för att rikta in sig mot barn och försöka sexualisera dem.
I Texas vill man hindra minderåriga från att gå till dragshower. En del dragartister vill inte uppträda för barn, medan andra tycker att det är bra i syfte att ge barn ett välkomnande utrymme och ge exempel på att könsrollerna inte är svarta och vita, det ena och det andra.
Även i Sverige har drag mötts av motstånd och blivit utsatta. Dragqueens och kings har mötts av hat och dödshot på sociala medier. Under en Drag Queen Story Hour läser dragartister böcker för barn och detta har fått ris och ros, hot men också större efterfrågan.
Stockholm Pride anser att ”vi är starkare tillsammans” och hade detta som tema för deras Pride 2024 och skriver på deras hemsida om temat: ”De senaste åren har vi sett nya attacker och bakslag mot vårt community. I flera länder har svårvunna rättigheter ifrågasatts och tagits bort. Även i Sverige ser vi ett hårdare politiskt klimat och ett höjt tonläge i den offentliga debatten. Dessa riktas framför allt mot vissa delar av communityt – några av oss är mer utsatta än andra. […] Vårt community bygger på kärlek och respekt. Oavsett bakgrund bygger vi det tillsammans. Vi ställer upp för varandra. Vi höjer våra röster för de som tystas och utsätts. […] Vi är starkare tillsammans”.
Förra året sattes Glamspäck, en stor dragshow, upp på Stockholm Pride och det blev en succé. Men i år får inte drag samma plattform på Pride, vilket har fått kritik. Anordnaren av Glamspäck och vinnaren av Drag Race Sverige, Admira Thunderpussy, ville anordna liknande event i år men fick inte.
Stockholm Pride har i år gett dragqueen Elecktra en plats under Schlagerkvällen och dragkings en Kingkväll i Pride park, men en del anser att det inte duger och menar att drag måste lyftas mer än någonsin.
Men vad är drag? RFSL definierar det som: ”att man leker med könsuttryck, ofta genom att överdriva typiskt maskulina uttryck (dragking) eller typiskt feminina uttryck (dragqueen). Man kan också blanda olika könsuttryck när man dragar. Drag är inte samma sak som att vara transperson, utan handlar ofta om konst, aktivism eller underhållning”. Till detta vill jag tillägga att vem som helst kan draga, cis, hetero, gay, queer, kvinna, man, ickebinär osv.
Dragens historia
Hur började drag? Vissa historiker tror att det började i antika Grekland och Rom där män spelade kvinnliga karaktärer. Andra menar att drag började under sent 1500-tal/tidigt 1600-tal då William Shakespeares teater var som högst prisat.
Under denna tid hade kyrkan starka band till underhållning och därmed passade det sig inte att kvinnor fick delta i underhållningen. Så vilka skulle nu spela de kvinnliga karaktärerna? Jo, männen. I vissa av Shakespeares manus sägs det att det står drag: “Dressing Resembling A Girl”.
En del historiker tror att dragens ursprung är lite nyare, nämligen 1860-talets viktorianska England, där Ernest Boulton beskrev sin crossdressing som ”drag”, och detta var den första kända användningen av begreppet.
Under 1970-talets New York började man tävla i drag, detta var på en ”dragball” (draggala). Genom att äga catwalken i sin vackraste drag och imponera på domarna, gick man hem med en samling troféer. Dokumentärfilmen Paris is Burning (1990) speglar just detta. Några av de mest kända dragartisterna i historien är: Crystal LaBeija, Divine, RuPaul, Julian Eltinge och Joan Jett Blakk.
Vad är drag?
Men hur ser dagens dragartister på dragdebatten och drag? Jag har fått förmånen att intervjua två kings och en druga om detta.
Jag har pratat med Liam Teasem, draglesque artist och dragking, och Alexander of Hellsingland, dragking.
Vad betyder drag för er?
– För mig betyder nog drag en form av frihet, säger Liam Teasem.
– Jag ser det som kreativ frihet, att jag får uttrycka mig kreativt, insticker Alexander of Hellsingland.
– Också just en frihet att driva med könsnormer, att gå utanför sin comfortzone. Drag är också sjukt kul, säger Liam.
Hur har drag-debatten i Sverige, men även utomlands, påverkat er?
Liam börjar svara på frågan.
– Det påverkar ju på grund av att man blir förbannad, att det fortfarande finns sådana människor som stör sig på att man klär på sig vissa grejer på scen, det är som att störa sig på att någon har på sig en grön tröja.
– En del av mig känner så här. Jag blir provocerad till att vi måste prata högre, men samtidigt blir en del av mig blir ju också rädd. Jag känner att jag också måste tänka mer på vilka gigs jag tar, om jag går hem själv, för att minimera risken för mig. Bara för att det kan finnas några som tycker fel. Dessutom får de ny luft och deras åsikter blir påeldade, säger Liam
– Det blir att man får eld i rumpan, att nu jävlar, men samtidigt blir man rädd, fortsätter Alexander.
– Också likadant när man blir kontaktad av olika arrangörer och de säger ”vi måste säkra upp runt er, vart ni ska bo eller var ni ska vara” och man känner varför? Då glömmer man bort några sekunder att det finns folk fortfarande som inte tänker hela vägen ut. Det som nu blir i dessa drag-debatter är också att vi som community blir starkare tillsammans och vi steppar upp tillsammans. Men det är svårt, säger Liam.
Vad ser ni i framtiden för dragkings och drag?
– We’re gonna rule the world, skrattar Liam.
– Sakta men säkert tar vi över, säger Alexander.
– Nej men jag tror faktiskt det. Det känns faktiskt bara i år hur mycket mer plats vi har fått på Pride, de är ju ett jätte stort framsteg för oss. Vi tar ju mer plats nu och det är just det det handlar om, att vi tar platsen och inte att vi väntar på att bli tilldelade den utan verkligen tar den. Vi är oerhört tacksamma för de som har gjort det här före oss, som har hjälpt oss till att komma där vi är idag och fortsätta med facklan bara. Jag tror definitivt kommer bli mer jämnt. För vi kommer inte att ge oss, fortsätter Liam.
Upplever ni som dragkings ett utanförskap när det gäller drag?
– Det beror på vart det är, ibland ja. Har man ett gig där man kanske är ensam king, då känns det verkligen som att bli placerad i hörnet och det kan vara jobbigt. Däremot om man har ett gig med många kings så känner man ju mer värme. Det är många inom drag-communityt som verkligen är välkomnande till oss också. Man känner tyvärr ofta det här lite ”vi och dom”-scenariot. Det tycker jag är jättejobbigt eftersom det inte ska vara så. Vi behöver få bort orden kings och queens och inbetweens och göra ordet drag till oss alla, uppger Liam.
– Och det gäller hos producenter också, menar Alexander
– Det är det som vi håller på att kämpa med nu och skapa ett starkare community för att också visa att vi är här för att stanna, säger Liam.
– Vi vill inte ha att man bokar ”okej vi har bestämt vi ska ha fem queens och en king” utan ”jag vill ha den här performern för att den här performern är bra” avslutar Alexander.
Jag har även intervjuat Imaa Queen, som är dragqueen och tävlande i Drag Race Sverige säsong 1.
Vad betyder drag för dig?
– Drag för mig är ett konstuttryck där man, enligt mig, kan leka med könsroller. Jag kan känna mig könlös och jag känner inga gränser. Jag kan känna att more is more. Det är vad drag är för mig, ett slags lekforum där skapandet inte har gränser, där man kan uttrycka sig i olika former: teater, musik, dans, mode, konst. Allt detta i en kompott. Särskilt att man leker med könsrollerna, att det inte finns några gränser med hur man uttrycker med sitt kön och det motsatta könet. Och framför allt det motsatta könet eftersom det är det drag grundar sig på.
Hur har dragdebatten i Sverige men även utomlands påverkat dig?
-Jag tycker att den här frågan inte bara berör dragqueens. Jag tycker att det här berör hela frågan om hur man får vara, hur man får klä sig, vad som känns sexuellt och inte sexuellt, hur tolkas sexualitet över huvud taget. Oftast det här mans-stereotypiskt styrda sättet att se på uttryck som de anser är olämpligt för barn och vänder det direkt till sex. Det är ett skevt perspektiv. Det är kulturfrågor och det är en väldigt bred fråga. Jag skulle säga att det är ett världsligt problem vi har, Imaa fortsätter:
– Hur det berör mig, jag är född till det här, jag har hållit på med detta i sexton år och jag är en dragqueen i min personlighet. Drag har varit ett fodral som jag har stoppat mig själv in i, för att jag passar ingen annanstans i samhället och genom det har jag funnit min roll och lärt mig att behärska människor och samhället på ett mycket bättre sätt tack vare mitt drag. Det är en väldigt svår fråga.
Vad ser du i framtiden för Dragqueens och drag?
– Jag tror att drag kommer mer och mer bli mer konst och precis så som konst påverkar samhället – så gör drag det också. Det är en konstform och konst får ju olika skiftningar och format. Det slutar ju aldrig att behövas och vi behöver ju alltid utmana samhällets tankar kring normer och stereotyper och det tar ju aldrig slut, det går ju alltid i upp och ned vågor. Jag tror att det som är trendigt nu kanske går ned ett tag och sedan kommer gå upp igen men det är inte helt säkert. Det kan vara så att det får andra former som är mer relevanta på andra plattformar och sedan blir det mer relevant på mer kommersiella plattformar igen. Så jag tror att det kommer att bli och så har det nog alltid varit. Det är liksom inget nytt.
Källor:
- National Geographic (2023) From police raids to pop culture: The early history of modern drag
- BBC (2019) The fabulous history of drag
- The Guardian (2023) The drag show bans sweeping the US are a chilling attack on free speech
- Time (2023) Tennessee Passed the Nation’s First Law Limiting Drag Shows. Here’s the Status of Anti-Drag Bills Across the U.S.
- QX (2024) PridePark: ”Obegripligt” – QX Ronny Larsson saknar HBTQ+ (och mycket annat) på Pridescenen
- RFSL (2023) Begreppsordlista
Reporter
Emma Wänerud, Norra Reals medieförening