Gratis, bekvämt och lättillgängligt. Det är de största orsakerna till att svenskar väljer att titta på film via pirattjänster. En möjlig guldgruva för pirater – ett problem för vissa andra.

Sara Lindbäck, Per Strömbäck och Klas Palmqist höll ett debattsamtal om hur film och tv-branschen förlorar på pirattjänster. Foto: Emma Uddesson
Sara Lindbäck, Per Strömbäck och Klas Palmqist höll ett debattsamtal om hur film och tv-branschen förlorar på pirattjänster. Foto: Emma Uddesson

80 filmer per år. Så många såg svenskarna i genomsnitt per person år 2013. En rekordsumma. Samtidigt är det fler än någonsin som tittar på film och TV illegalt via streamingsajter, inte minst unga.

En av Mediedagarnas paneldebatter ställer därför frågan, vem tjänar på piracy?
Men fokus under debatten ligger snarare på vilka som förlorar på piracy. Och orden delas mellan Sara Lindbäck, jurist på Rättighetsalliansen, Lars Palmqvist från Nordisk Film och samtalsledare Per Strömbäck, redaktör för Netopia.

– Vi vill agera emot de tjänsterna som lägger upp film olagligt på nätet och göra upp med myten om piracy som en ideologisk rörelse, säger Per Strömbäck, som möter både bifall och motargument från publiken.

Samtidigt som intresset för film och TV bara blir större så sjunker intäkter för film och tv-branschen. För konkurrensen är stor, och den ökar i samma takt som kvaliteten på piratsajterna ökar. Deras vinstmarginal blir också högre eftersom piratsajter oftast inte betalar för att producera någon film själva. Sara Lindbäck förespråkar därför nya regelverk som ger schysta villkor för de lagliga streamingtjänsterna.

Med betoning på orden illegal och olaglig så möter debattledarna publikkommentarer från sympatisörer till Piratpartiet, det enda politiska partiet som är programpartner till årets Mediedagarna. Streaming och fildelning handlar om ett tidlöst och naturligt utbyte som gynnar kulturutbudet, menar en röst från den sidan. Medan en annan vill påminna om alla personer bakom kulisserna i branschen – manusförfattare och producenter som förlorar pengar för varje annons som en piratsajt säljer.

Det sitter troligen både vinnare och förlorare i rummet och lyssnar. Vem som är vem låter vi vara osagt.

Fler artiklar