Journalistikens nya affärsmodell: “Kommer behöva bli mer användarfokuserad och personlig för att överleva”

Foto: Louise de Bourg
Hur kommer AI att forma människans beteende och journalistikens framtid? Enligt futuristen och VD:n för Swedish Metaverse Center, Linda U. Johansson, måste journalistiken förnyas och bli mer personlig för att inte förlora sin relevans.
Konferensen Next Gen Democracy i Riga inleds med en föreläsning av Johansson. 25 unga journalister sitter knäpptysta i rummet när Linda säger i sin presentation: “AI kommer att ta era jobb”.
Linda ber journalisterna att inte vara rädda, utan att de måste fokusera mer på sin egen kreativitet för att kunna få en start i karriären och våga tänka utanför boxen. Efter föreläsningen får Ung Press möjlighet att intervjua Linda.
Hur tror du framtidens journalistik kommer att se ut?
– Jag tror att konsumenter kommer att använda AI för att skicka personifierade summeringar av nyheter de är intresserade av. AI:n kommer bli en digital agent som anpassar nyhetsflödet för användaren med ett kurerat innehåll, säger Linda.
Hon förutspår att hela köpmodellen för hur vi väljer våra nyhetsmedium kommer att förändras. Den traditionella modellen av att köpa en prenumeration kan ersättas av den digitala agenten.
– AI kommer att välja information som passar prompten och instruktioner dess användare gett. Journalister kommer behöva lära sig mer om SEO (search engine optimization) och nyckelord för att anpassa nyheterna efter de digitala agenterna – för att nyheterna ska komma upp i AI-summeringarna. Journalistiken kommer behöva bli mer användarfokuserad och personlig för att överleva, säger Linda.

Hon tror att våra algoritmer kan påverka hur vi personligt upplever verkligheten och därmed påverka vårt nyhetsflöde.
– Våra algoritmer på sociala medier slängs på en hela tiden. Vårt psyke får oss att tro att min personliga algoritm är den sanna verkligheten för alla. Jag tror att vi saknar kunskapen hur vi påverkas när vi tror att min verklighet är den allmänna kulturen, säger hon och fortsätter:
– Men den stora frågan är hur användarens promt, algoritmer och bekräftelsebias kommer påverka den digitala agentens summeringar, avslutar Linda U.Johansson.
Reporter
Louise de Bourg, Redaktionen