Moa och Anab tittar och reflekterar över hur framtidens arbetsmarknad ser för de unga.

Det är svårt att bli viral, men om har man dem rätta metoderna är ingenting omöjligt. Moa och Anab lyfter tips och fakta från föreläsare om hur man kan lyckas på arbetsmarknaden.

Simon Sörestam, en digital strateg, gav oss många tips och trix. Ett av dem var att man ska glömma gratisjobben, man kan lyckas på arbetsmarknaden så länge man har engagemang. Han pratade mycket om sociala medier och att vi människor oftast gillar de andra gillar och följer de andra följer. Karin Nilsson Malmen sa att rollen som de sociala mediernas inflytandet har tagit över det globala. Det tycker vi stämmer otroligt bra, för oss unga känns det tryggt att den äldre generationen också är engagerade och vill ha ett modernt och teknologiskt samhälle. 

Detta är även något man märker av i arbetsvärden och hur man ser på studierna vad den unga arbetskraften söker. 9 av 10 tycker att fast jobb är viktigt, de vill ha bra arbetsförhållanden och en rolig samt kreativ arbetsplats där de har chansen att utvecklas.

Ulla-Karin Barrett föreläste om ”Best in Cannes” och visade en del vinnande bidrag.

Karin berättar att Sverige har en stark tillväxt och det är låg arbetslöshet och år 2029 kommer åldersgruppen 75-84 vara 60% större. Men 7 av 10 ungdomar tycker att de får för lite information om och av arbetsmarknaden. Enligt studier visar det att unga i åldersgruppen 20 – 34 vill ”ha kul” och ”utvecklas” på sina jobb. En av fyra tjejer tycker flexibilitet i tid är viktigt, medan en av fyra killar anser att den tekniska utrustningen är viktigare. Dagens ungdomar är mer olika varandra än någonsin och generationen vill påverka både sitt egna liv och samhället.

En arbetsplats där man får vara kreativ och ha chansen att utvecklas betyder mycket för oss också. Vi tycker att Norrbottens Media Week har gett oss en inblick i mediernas arbetsvärld, bland annat hur det är på en stor filmfestival som Cannesfestivalen. De har visat oss hur roligt det kan vara att jobba inom media och hur varje projekt har sitt egna budskap och mål.

Text: Moa Johasson och Anab Said Foto: Moa Johansson och Anab Said

Fler artiklar