
Jasmine.4.t är en indie rock-artist baserad i Manchester, Storbritannien. Debutalbumet You Are The Morning berättar hennes historia om att komma ut som transkvinna. Albumet centrerar kring de relationer som hon har skapat till andra queer-personer i processen. Jasmine.4.t spelade under festivalen Way Out West i Göteborg.
You Are The Morning är producerat av den välkända queera indierockgruppen boygenius, som består av Phoebe Bridgers, Julien Baker och Lucy Dacus. Albumet utgavs av Phoebe Bridgers skivbolag Saddest Factory Records, som även står bakom artister som MUNA, Claud och Charlie Hickey.
Flera av låtarna fångar känslan av att äntligen bli sedd som den man är, både i vänskapsrelationer och romantiska relationer. I HBTQIA-communityt brukar man ofta prata om begreppet chosen family; de personer som man själv väljer som blir ens familj, något som kan vara extra viktigt för HBTQIA-personer som kanske inte accepteras av eller kan relatera till familjen som de föds in i.
Jasmine.4.t fick möjlighet att öppna Höjden under torsdagen på Way out West. Höjden var festivalens minsta scen och Jasmine.4.t presenterades som en del av Spotifys Fresh Finds som har fokus på att lyfta fram nya oberoende artister.
Till en början var det inte så mycket folk, men det var tydligt att de som var på plats framför Höjden hade kommit för att se Jasmine.4.t. Flera hade tagit med sig transflaggan för att visa sitt stöd. Jasmine intog scenen i en blårosa topp och blått och rosa hår, som även är en referens till transflaggan.
Många av låtarna på You Are The Morning fokuserar på att skapa anekdoter av små detaljer i vardagslivet. Jasmine.4.t är skicklig på att få det simpla i livet att kännas speciellt.
Konserten startades med Kitchen, en låt som handlar om att laga mat tillsammans med någon som man tycker om. Låten fångar känslan av att vara fascinerad av en annan person och känna en kärlek som man inte helt tycker att man förtjänar.
Best Friends House handlar om tiden efter hennes transition när Jasmine var hemlös och bodde hemma hos sina vänner, enligt hennes Instagram. Den trygghet som hon fann i sina vänner skiner igenom i låtens simpla text och fartfyllda melodi.
Jasmine.4.ts band består av Jasmine Cruikshank som sjunger och spelar gitarr, Emily Abbott på bas och Maeve Westall på trummor. Jasmine pratade om hur farligt det kan vara för transpersoner att turnera, speciellt då hennes band består av tre transkvinnor.
Jasmine betonade även hur transkvinnor i England inte längre klassas som kvinnor enligt lagen, eftersom den lagliga definitionen nyligen har ändrats till att enbart utgå från biologiskt kön.
Detta är en förändring som har drivits igenom av TERFs, så kallade trans exclusionary radical feminists, som är en grupp radikala feminister som har fått starkt fotfäste i England. TERFs tror på att biologiska kvinnor är hotade av transkvinnor och vill enbart att begreppet kvinna ska definieras utifrån biologi. Jasmine betonade i en intervju med Get In Her Ears hur detta har lett till minskad tillgång till sjukvård för transpersoner samt en starkare marginalisering som ökar risken för våld och trakasserier.
Det är tydligt att bandet känner en stark vänskap och trygghet hos varandra trots världens yttre hot. De spelar otroligt bra tillsammans och är fantastiska på att få med sig publiken. En av Jasmine.4.ts mest inflytelserika låtar är Woman, som är skriven till de som inte tror på henne när hon säger att hon är en kvinna:
“You say it’s hard when you don’t have the language. It’s only hard to talk to people like you. ´Cause I know who I am. And I understand. That I am in my soul a woman”
– Woman, jasmine.4.t
Jasmine har precis släppt en video vid namn Woman(A Fan Film) där hennes fans har fått möjlighet skicka in videor där de sjunger låten. På Instagram skriver hon:
“When the album came out, my DMs filled up with trans and queer people from around the world telling me how I had captured a feeling specific to their experience that they hadn’t heard captured before, or how they wished that they had had someone like me to look up to when they had been transitioning, or that I had given them the confidence that they needed to transition. Often the song Woman was mentioned, and when we played it live, it was met with so much love and power, it felt like a resounding “fuck you” to the powers that be, that have caused so much trans death in recent times. We wanted to show the world this queer love and solidarity, to show the world that trans people are loved, to show the world all of the beautiful responses we have to trans art.”
Jasmine.4.ts spelning skapade en gemenskap som jag är övertygad om är nödvändig i ett politiskt klimat där transpersoners rättigheter ständigt är hotade.
Reporter
Ida Hildebrandt, Ung Media Syd