
Efter tre långa år återvänder Stockholm Fashion Week till huvudstaden. Under modeveckan presenterades många unika, färgstarka och moderna trender, en av dem stack ut: unisexmode.
STHLM MISC
Den svenska designern Julia Åsberg presenterade sin nya kollektion på Stockholm Fashion Week med fokus på unisexmode. Hennes passion för könsöverskridande kläder väcktes redan i unga år, då hon ofta växlade mellan så kallade “kvinnliga” och “manliga” plagg. Under sin uppväxt upplevde hon modevärlden som strikt binär – det fanns sällan utrymme att fritt välja kläder oavsett könstillhörighet. Hon växlade ofta mellan feminina och maskulina plagg och tog inspiration från sina äldre bröder och pappas garderob för att uttrycka sin identitet.
– Vad du än sätter på dig så kommer du signalera något till din omgivning. Du kan styra det i viss mån, men det är också upp till betraktaren. Jag hoppas att en öppnare klädkod kommer göra oss mindre dömande och ge oss mindre förutfattade meningar om varandra, säger Åsberg.
Enligt Åsberg hänger mode och personlig frihet nära samman – kläderna vi bär påverkar inte bara hur vi blir bemötta, utan också hur vi uppfattar oss själva. Unisex är ett begrepp inom modeindustrin där plaggen inte har en specifik könstillhörighet. Det är oftast kopplat till kvinnors frihet att slå sig från det feminina – klä sig i byxor istället för kjol. Herrmodet har däremot inte representerats i samma förändringsvåg. Hon upplever att män inte har friheten att bära feminina klädesplagg utan att bli negativt värderade, till exempel klä sig i kjol istället för byxor.
Dagens modeindustri är fortfarande strikt binär – med dam- och herravdelningar, könskodade trender och en kulturell kontext som styr vad som anses vara accepterat. Modeindustrin delar upp modeveckor i samband med kön. På herrmodeveckorna syns allt fler märken som arbetar med unisexdesign och bjuder på en större variation.
– Självklart kommer den största delen av människor vilja fortsätta handla från denna typ uppdelning, för många är det ett ickeproblem. Jag ser gärna bara fler alternativ, för de människor som faktiskt upplever det som ett problem och som blir dömda baserat på klädstil, säger Åsberg.
STHLM MISC vill inkludera alla kön i sina plagg. Åsberg ger alla sina kunder möjlighet att uttrycka sin identitet utan att kläderna signalerar vilket kön de är avsedda för. Trots sin könsneutrala etikett är unisexmode ofta format utifrån maskulina normer – ett tecken på att samhället fortfarande är mer tillåtande mot kvinnor i “manliga” plagg än mot män i “kvinnliga”.
Trots att modebranschen fortfarande är strikt könsuppdelad har hon många manliga kompisar som köper kläder från damavdelningen, inte för att de vill klä sig ”kvinnligt”, utan för att de söker mer uttrycksfulla och färgstarka plagg. Designern bedriver därför normkritik genom sina kollektioner för att öppna upp möjligheten för alla att köpa kläder efter stil, inte efter kön.
– Genom att inte anspela på vilka plagg som är till för vilka människor så har mina kunder frihet att välja det som passar deras kropp, deras stil och deras inre, säger Åsberg.
Åsberg brinner för mäns rättigheter att bära feminina klädesplagg. Hon hoppas på en framtid där modeindustrin inspireras av 60- och 70-talets moderevolution, där kvinnor bröt könsnormer och använde kläder utifrån sitt tycke, inte kön. STHLM MISC fortsätter att fokusera på att framhäva feminina unisex plagg och utmana män att våga frångå sina traditionella klädmönster – där män får möjligheten att klä sig utifrån en bredare garderob.
Seams
Stockholm Fashion Week bjöd på många designers och märken, denna gång representerades den yngre generationen av Dustin Glickman, creative director på kläd- och smyckesmärket Seams. 21-åringen tog Stockholm Fashion Week med storm när Seams visade upp deras nya kollektion.
– Jag har alltid känt att jag har kört med egna race och det har på något sätt funkat för mig, säger Glickman.
Seams fokuserar på att balansera prisvärdhet, innovation, och ungdomskultur. Hela idén startade med att designa smycken till familj och vänner. Med tiden har Seams utvecklats till en rörelse som omdefinierar moderna accessoarer och kläder. Glickman skapar sin design för att nå ut till nästa generationen modeindustri. De jobbar mot de traditionella normerna genom att avvisa könsuppdelade smycken och fokuserar istället på fräcka, expressiva, och innovativa designs.
– Mycket av Seams är bara en extention av mig själv. Kläderna är ju det som jag vill ha på mig, säger Glickman.
Under tonåren fann han ett intresse att uttrycka sin identitet genom mode och smycken. Glickman var aldrig rädd för vad andra skulle säga bakom hans rygg – han bar kläder som speglade hans personlighet, utan att låta andras åsikter påverka honom. När han tänker tillbaka till starten av modeintresset kommer han aldrig ihåg att han har brytt sig om samhällets normer kring kön och mode. Glickman har aldrig sett klädaffärer som enbart dam- eller herrkläder, för honom var allt bara kläder.
– Det man har på sig speglar vem man är eller vem man vill komma av som, säger Glickman.
Det nyfunna intresset i ungdomen var mer än en hobby, det var friheten att visa sin personlighet genom kläder och mode gav han idén att designa smycken. Seams smycken designades utan en specifik könstillhörighet. Trots att smycken oftast är kopplat till feminint mode, satsar Seams på att alla kön ska få möjligheten att styla sin outfit med smycken.
Modeindustrin har i många år legat steget före samhällets könsuppdelade normer kring mode. Trots detta upplever allt fler att det fortfarande inte är helt accepterat i samhället att uttrycka sig fritt genom kläder – unisexmode uppfattas fortfarande som något kontroversiellt.
Seams modeshow på Stockholm Fashion Week stod emot samhällets modenormativitet och blev ett sociokulturellt fenomen. Trots att showen hade en VIP-lista, öppnade Seams upp dörrarna till alla för att se visningen och alla som ville se fick komma in. Glickman ser Seams som mer än ett modemärke, det är en stor familj. Alla som bär klädesplagg från Seams är en del av deras familj, vilket visades på modevisningen. Lokalen var fylld med press, VIPs och en entusiastisk publik som brinner för Seams klädesplagg. Glickman berättar hur stämningen var fylld av kärlek, support och självsäkra ungdomar med uttrycksfull stil.
– Modellerna som gick showen vågade vara sig själva vilket var därför jag tror att showen blev så bra. Modellerna var så självsäkra i sig själva och det visade sig utåt, säger Glickman.
Seams definierar sig mer än enbart ett klädmärke, de ger sina kunder möjligheten att köpa kläder utan att tänka på vilket kön plagget tillhör. Glickman menar att hans kunder ska känna sig coola, utåtriktade och självsäkra – och våga visa sin verkliga personlighet när de bär Seams kläder och smycken. Alla kunder ska ha rätten att gå igenom en period för att hitta sig själv, vem man vill vara och släppa vad omvärlden har för åsikter.
– När man kommit över den perioden, är det helt fritt: att man slutar bry sig om vad alla andra tycker om en och bara ta hand om sig själv istället, säger Glickman.
Både STHLM MISC och Seams håller med om att Stockholm Fashion Week har stor påverkan på samhällets normer kring könsuppdelad mode. Sveriges modeindustri har under åren visat sig fungera väldigt bra internationellt. Åsberg på STHLM MISC tror att ett nytt “svenskt modeunder” är på gång som jobbar emot samhällets köns- och modenormativitet. Unisexmode blir allt mer populärt internationellt och är på väg att bli ännu större. Glickman på Seams upplevde att modeveckan hade stor påverkan på den internationella modeindustrin och kommer att återkomma till Stockholm större och starkare de kommande åren. STHLM MISC, Seams och många fler märken på Stockholm Fashion Week fortsätter jobba mot ett jämställt och accepterat samhälle i samband med mode – där alla får klä sig fritt utan att bli negativt värderade.










Reporter
Filippa Malmström, Ung Press