Foto: Luna Löfgren

En ny röst inom skandinavisk mode grundades för bara åtta månader sedan. HÄN Finland utmanar redan sätt att se skandinaviskt mode och omdefinierar sätt att bära denim genom sin nya kollektion. De leder en denimrevolution som presenterades på Stockholms modevecka. De har fängslat många med sin anmärkningsvärda närvaro på modeveckan och bevisat att mode verkligen kan ha en röst, kapabel till att skapa trender direkt från hjärtat av Skandinavien. Deras visning har fångat skönhet, enkelhet och innovation genom kollektionen med temat “HÄN Denim Revolution”.

HÄN Finland var det enda finska modemärket närvarande på Stockholm Fashion Week. De anlände med 15 looks och 11 av dem var utan skor. Frånvaron av skor startade konversationer bland gästerna på deras modevisning, vilket lämnade orsaken bakom detta öppen för tolkning och spekulationer. Det var inte ett stylingval, det var ett budskap. 

”Walking without shoes is therapy. With the ground. It’s how we reconnect, it grounds us back to nature” Creative Director Mr. Peltonen says.

“Att gå utan skor är terapi. Med jorden. Det är hur vi förenas, det gör oss jordnära igen, tillbaka till att bli en med naturen”,  säger den kreativa ledaren Peltonen.

Foto: Luna Löfgren

Det speglar en medveten filosofisk minimalism i kombination med sofistikerade designer med eleganta detaljer. 

HÄN:s ansikten bar kostymer, hoodies och mesh, men större delen av deras kollektion bestod av denim, med detaljer såsom slipsar, rosetter gjorda av denimtyg och två jackor knäppta ihop. Den ena ärmen var i marinblå denim och den andra täckt av deras signaturmönster H, som står för HÄN. 

Det finska ordet hän motsvarar vårt svenska ord Hen, som är ett könsneutralt pronomen. 

HÄN Finland är ett modemärke som värdesätter mångfald, inkludering och jämställdhet högt. Det ligger i varumärkets DNA och präglar varje val de gör, kläderna representerar vilka de är.  HÄN Finland designar plagg för alla åldrar, storlekar, kön och identiteter. 

Mr. Sehli, creative director at HÄN Finland explains:We want everyone to be able to visualize themselves in HÄN, whoever you are, you can wear HÄN as you are.”

Kreativa ledaren Sehli förklarar: “Vi vill att alla ska kunna se sig själva bära HÄN, vem du än är, får du bära Hän precis som du är.”

Foto: Luna Löfgren

Kända för sina unika tyger, denim designat för hand, stickade plagg i sidenblandning och läderjackor. De skapar en blandning mellan tidlöshet, modernitet, exklusiv design och samtida stil. 

Medan de kreativa ledarna promenerade runt stan i Stockholm lade de märke till hur svenskarna klär sig och hur de stylar plaggen. Sehli beskriver det som att se det ur en turists perspektiv och kan se Stockholm bli nästa modehuvudstaden. HÄN Finland planerar att fortsätta vara närvarande i Stockholm. 

HÄN Finland är ett av de snabbast växande modemärkena i Finland. De har även en egen modellagentur som växer i samma takt, och kommer även att lanseras kommersiellt denna höst. De har även blivit utvalda för London Fashion Week och Spaniens modevecka. De har ytterligare planer att växa på den globala modemarknaden och vi kommer att se mycket mer av HÄN Finland.

                                                 

Reporter

Luna Löfgren, Ung Media Nationellt

Fler artiklar