Under Almedalsveckan har vi sett hur näringslivet allt mer aktivt utnyttjar politikerveckan i syfte att sprida sina varumärken, inte bara bland vanligt folk utan också i maktens centrum. Det här har fått mig att tänka på en verksamhet som varje dag arbetar med samma sort marknadsföring men som gör det direkt inriktat mot oss studenter – Mecenat AB.
Mecenat AB delar varje år ut 1,3 miljoner Mecenatkort i samarbete med Sveriges studentkårer. Korten skickas ut kostnadsfritt och innehavare erbjuds dagliga rabatter på allt från resor till nya datorer speciellt tillägnade verifierade studenter.
Dessvärre är Mecenat en rabattplattform som ännu inte tar några hänsyn till hållbarhet. De samarbetar med hundratals ”business as usual”-företag som mest bara vill kränga iväg sina produkter till en ung publik.
Vid kontakt med Mecenat påstår de att det som styr är ”studenternas efterfrågan”, men jag tror att det argumentet är en logisk kullerbytta. Det är – tyvärr – inte så att 100 000-tals studenter varje termin aktivt uttrycker sin efterfrågan för specifika produkter. Istället antas vi helt enkelt efterfråga de produkter och märken som Mecenat samarbetar med – alltså de företag som har tillräckligt med muskler för att skapa efterfrågan genom reklam och marknadsföring.
Idag lever och konsumerar svenskar i genomsnitt som om vi hade 4,2 jordklot.Det måste vi genast förändra. Därför är det viktigare än någonsin att skapa hållbara konsumtionsvanor. Men Mecenat svarar med att skjuta ifrån sig ansvaret och ta den enkla vägen ur den nödvändiga diskussion som behöver föras. Ska Mecenat fortsätta leva på ”slit och släng”-kulturen eller inte? Nej, såklart inte!
Vi måste ifrågasätta om vi faktiskt behöver en produkt och på vilket sätt vi ska införskaffa denna produkt. Ska den vara sprillans – och naturförstörande – ny, eller second hand? Här kommer Mecenat in i bilden som en studentnära aktör som dagligen sprider reklam åt företag. Det är dags för Mecenat att ta sitt ansvar och förändra sin affärsplan och därmed påverka studenters konsumtionsvanor. Det är dags att byta ut de nya Apple- och HP-datorerna mot begagnade från ielektronik.se. Det är dags att sluta uppmuntra till shoppingresor och börja främja inhemska naturtrogna sådana, som exempelvis till Gotland. Det är dags att sluta göra reklam för nyproducerade varor och istället hänvisa till secondhand-affärer såsom Röda Korset, Erikshjälpen eller Stockholms Stadsmissions – Remake. Varor som redan är rabatterade, som faktiskt räddar vår planet en sak i taget och hjälper människor både till arbete i Sverige och utomlands. Det är dags att plocka upp de hållbara alternativen som folk inte ser i sin vardag, som de inte är informerade om, och som dramatiskt kan minska såväl konsumtionsbaserade klimatutsläpp som naturförstörelse och det mänskliga lidande som företagen förorsakar längre ner i värdekedjan. Det är dags att marknadsföra för en hållbar efterfrågan och därmed ändra våra konsumtionsvanor.
Mecenat har möjlighet att bli en föregångare! En föregångare som till nästa år i Almedalen med gott samvete kan vara en representant för alla de hållbara alternativ som finns och som aktivt avslutar samarbetet med de som i flera år varit skandalomsusade. Som nyexaminerad student och hållbarhetsexpert så hjälper jag gärna till. Jag har en arsenal av hållbara alternativ till era produkter. Det kan bli en ny och lönsam affärsmodell för Mecenat, så frågan är bara…