Våga slopa kombinationen text med bildspel och presentera materialet på ett nytt sätt.
Visuell journalistik är vad som engagerar läsaren – och Aron Pilhofer, som leder The Guardians nya digitala storsatsning.
Han har kallats för digital pionjär och omformade helt webbjournalistiken på New York Times. Aron Pilhofer pratar om vägen till en digital förvandling, och låter publiken på Mediedagarna följa med på brittiska The Guardians resa.
– Vi måste låta mottagaren välja sin egen väg i det visuella innehållet, säger Aron Pilhofer.
Det räcker inte alltid att lägga upp ett vanligt bildspel med tillhörande artikel och gå hem sen, menar Aron Pilhofer. Publiken vill ha mer. Därför satsar The Guardian på att utforska andra sätt att illustrera sina nyheter. Grafik, spel, ljud, video och saker som läsaren kan klicka på – interaktiva lösningar.
Aron Pilhofer visar bland annat upp två exempel på hur The Guardian jobbar med rörlig grafik och ljud för att illustrera artiklar. Publiken får se en animerad film som illustrerar berättelser från Guantanamofången Mohamedou Ould Slahis dagbok, följt av en mer lättsam video på temat Skottlands folkomröstning.
Två animerade filmer med helt olika innehåll och ton – men med samma kreativa lösning.
Det rullar fler exempel på den stora skärmen bakom Aron Pilhofer. En serie filmer om blinddejter där båda parter har på sig Google Glasses. Glasögon som filmar dejten ur deras synvinkel, bokstavligt talat. Gemensamt för allt material är att läsaren får delta i en berättelse i stället för att bara läsa den.
Det är en ambitiös satsning med ett stort team journalister och teknikutvecklare i ryggen. Möjligen en utmaning för den nyhetsredaktion som inte har samma omsättning som The Guardian. Men oavsett är buskapet solklart.
– Viktigast av allt är att ha ett öppet sinne för nya kreativa lösningar, sammanfattar Pilhofer.