Resan startade på ProCivitas Privata Gymnasium i Helsingborg. Det var dags för årskurs tre att starta UF företag och Amanda Larsson och Calle Rosengren börjar sin resa mot mot att skapa Färsking, ett företag som idag omsätter miljoner.
Först hette företaget Healthy Heroes och symbolen var en glad tecknad gubbe på förpackningen, något duon fick kritik för från föräldrar som trodde de försökte sälja på barn onyttigheter. Idag är Färsking ett varumärke, med en vision om att göra skillnad i samhället på riktigt och med en logga som bland annat synts på entreprenören och profilen Isabella Löwengrips Instagram story. Idag planerar företaget att exportera sin granola utomlands.
Klockan är några minuter över två på förmiddagen och vi kopplar upp oss på videosamtal över Instagram för att påbörja intervjun med Amanda Larsson, 22 år gammal och en av de två grundarna till företaget Färsking.
Resans början
Projektet drogs igång som ett UF företag 2014 med idén att skapa hälsosamma och goda produkter till unga. Duon tyckte det fattades bra och nyttiga alternativ som inriktade sig till unga, då de flesta produkter innehöll mycket socker eller sockerfria alternativ som såg rätt tråkiga ut. Det var något duon ville ändra på. Färsking producerar hälsosam Granola och smoothies som finns att köpa i de flesta matvarubutiker och Amanda jobbar heltid med affärsutveckling inom företaget.
Idén bakom Färsking har prisats med en andra plats SM i Ung Företagsamhet, men trots det var det inte lätt att börja konkurrera mot företag som Orkla Foods och Axfood till en början.
– Det var många som trodde på vår idé och som gratulerade och uppmuntrade oss, men det kändes inte riktigt som att någon trodde att några ungdomar faktiskt kunde konkurrera mot stora aktörer. Det kändes helt enkelt inte som att någon trodde på oss fullt ut, berättar Amanda och fortsätter:
– Då bestämde jag och Calle oss för att bevisa att det faktiskt kunde gå. Vi ville visa att det inte spelade någon roll att vi var unga och oerfarna.
Efter Amanda och Calle tog studenten 2016 startade de upp företaget som ett aktiebolag och la alla sina sparpengar på att få igång verksamheten.
– Vi hade ingen kunskap om livsmedelsbranschen, vi hade inga kontakter och inga egentliga resurser heller så vi startade verkligen från ruta ett, säger Amanda.
Duon försökte lära sig av andra och tog ett steg i taget för att få igång produktionen av granolan. De första produktionerna blev däremot inte riktigt som tänkt.
– När vi ringde runt till stora producenter fick vi frågan om hur många containrar vi ville beställa med granola, men det var inte riktigt de volymerna vår budget klarade av. Vi sydde istället ihop en egen lösning där vi lärde upp en bagare i Landskrona att göra vår granola, trots att han egentligen bakade semlor och tårtbottnar, berättar hon.
Den första uppsättningen granola lanserades våren 2017 i tio stycken olika butiker runt om i Skåne.
Målgruppen för produkterna
Planen var klar. Produkterna skulle rikta sig till ungdomar, men att ta fram ett varumärke som stack ut var till en början inte lätt.
– Vi insåg att det krävdes en förändring av varumärket för att möta den unga målgrupp vi ville nå. Den glada Coco pops-liknande gubben på våra tidiga förpackningar under namnet Healthy heroes kändes helt enkelt inte rätt när vi märkte att unga ser upp till 20-30 åringar och föräldrar förknippade ofta utseendet med något onyttigt, berättar Amanda.
En mamma skällde till och med ut Amanda och Calle i en matvarubutik vid ett tillfälle, eftersom hon trodde att de försökte sälja på hennes barn onyttiga produkter, men när hon senare fick höra att granolan var nyttig köpte hon två paket. Amanda och Calle ville slippa missförstånd och förnyade företaget under namnet Färsking.
– Färsking är ett mer ungdomligt varumärke som är skapat utifrån vad vi tror att vår unga målgrupp kan tycka är coolt. Våren 2018 lanserade vi Färsking på ICA och Axfood och nu har vi tre olika granolor och en ny kategori som är Oat Smoothie.
Duons unga ålder har mött kritik
Amanda berättar att de ofta fick kritik för sin unga ålder till en början. Det var många som undrade om teamet verkligen menade allvar med deras företag och om deras idé var något seriöst. Amanda säger dock att hon tycker de till största del har fått positiv respons.
– Vi har alltid varit väldigt seriösa med det vi gör och det har nog folk förstått väldigt snabbt.
Skulle du säga att din unga ålder varit ett hinder för dig i företagandet?
– Ibland har människor inte riktigt trott på oss, men överlag har vi fått otroligt mycket hjälp just eftersom att vi sticker ut med vår unga ålder i den här branschen. Det är många som vill hjälpa till och gör man fel är det ingen som dömer eller anklagar en, utan istället får man hjälp och verktyg att göra om och göra rätt.
Amanda vill uppmuntra fler till att starta företag som ung, då hon tycker det är en bra ålder att starta under.
– Jag tycker att det är otroligt bra att just starta företag som ung eftersom att det är så många som vill hjälpa till och det finns väldigt lite att förlora. Som ung har du sällan hus eller barn eller andra att försörja så det finns väldigt lite som står på spel om det inte skulle gå så bra, därför är det en bra tid att starta företag när man är ung.
Finansiering och affärer
Färsking omsätter stora summor pengar men för Amanda är det inte pengarna som driver henne att jobba hårt med Färsking. Amanda anser att viljan av att tjäna pengar ofta kan ta över viljan att göra gott.
– Jag skulle vilja säga att det är en minoritet av alla företag som har en bra värdegrund inbyggd i verksamheten och att pengarna alltid går först i en majoritet av företagen som jag har stött på, berättar hon.
Det är däremot något som hon tror kommer att förändras med tiden, eftersom efterfrågan på varor som också gör gott eller står för något bra ökar ständigt. Hon hoppas kunna göra världen lite bättre med Färsking.
– Att driva företag handlar till stor del om att tjäna pengar, men för mig är det viktigt att de tjänade pengar kommer från bra produkter. Varorna eller tjänsterna som man säljer tycker jag ska göra gott för samhället. Jag vill göra världen lite bättre och det driver mig väldigt mycket.
Mål, motivation och affärstips.
För att bygga upp ett företag från grunden krävs mål, att man vågar drömma och att man har verktyg för att lyckas rent affärsmässigt. Allt det här har Amanda. Hon berättar att hon tror det är viktigt att man vågar drömma stort och vågar ha stora mål, men även vikten av att fira.
– Det är viktigt att ta stunder där man firar att något har gått bra, det är så man orkar jobba vidare, säger hon.
Tror du att unga idag är mer drivna och motiverade till att göra en resa likande din än tidigare?
– Det känns som att unga idag har fått mer och mer makt i samhället, via sociala medier får verkligen alla en röst och jag skulle väl säga att det är unga som bäst vet hur man använder den rösten. Förr behövde man gå via stora mediehus för att få göra sin röst hörd eller för att nå ut till människor, men nu kan vem som helst skapa rörelse genom Facebook eller Instagram och det tror jag motiverar fler unga till att starta företag, säger Amanda.
Sociala medier är något Färsking använt sig utav för att lyckas, något som passade deras målgrupp perfekt.
– Vi som har en väldigt ung målgrupp försöker fokusera mycket på sociala medier och på platser där unga befinner sig på, exempelvis Heyou Festival.
Det är fler unga nu än någonsin som väljer att skapa UF företag och Amanda menar att det finns många fördelar med att skapa företag som ung.
– Tänk inte så mycket på att du kanske är oerfaren för ibland kan den okunskapen och naiviteten göra att du ser saker som personer med mycket erfarenhet aldrig skulle tänka på, berättar Amanda som understryker att det är okej att göra fel.
– Världen går inte under för ett felsteg och även om det går fel så tror jag att du kommer ha lärt dig mycket mer på din resa med ditt företag från start till konkurs än vad du skulle gjort under en universitetsutbildning. Jag tycker verkligen det att det är så mycket mer värt att starta ett företag.
Företagandet i skolan
Amanda läste ekonomiprogrammet vid Procivitas Gymnasium i Helsingborg och hade ett helt år med ung företagsamhet, något hon tyckte var väldigt bra eftersom de fick en dag per vecka av att ägna sig åt sitt företag.
– Det är viktigt att få den tid som behövs för att hålla företaget vid liv, menar Amanda.
De kurser hon idag anser att hon haft mest nytta av i företaget är kurserna i företagsekonomi och matte som hon läste i gymnasiet.
– Jag har haft väldigt mycket nytta av företagsekonomi och matte, det är bra att ha koll på siffror, men kanske inte på när just Gustav Vasa dog.
Vid ett möte med en gammal VD för ett stort, svenskt livsmedelsföretag i Sverige fick de hårda bud. Han tyckte helt enkelt att de skulle lägga ner sitt företag och börja plugga istället.
– Han ville verkligen inte satsa på vår idé, men tji fick han. Det kommer alltid vara någon som motsätter sig din idé, men det tror jag du kommer att behöva stöta på oavsett ålder, berättar hon.
Har du något du skulle vilja förmedla ut till lärare, UF-ansvariga eller andra vuxna som dagligen möter drivna ungdomar
– Att ge tid till UF-företagen och låta eleverna få välja sina grupper. Vi fick välja våra grupper utifrån vilka ambitioner vi hade, jag tror det är viktigt att få sätta ihop sin egna grupp så att ambitionsnivån ligger på densamma för alla. Slumpas man in i en grupp där alla har olika ambitionsnivå, kan det bli jobbigt och svårt att ta sig framåt.
Amanda och Calke håller på att utveckla nya produkter som lanseras nästa år. De tittar även på möjligheten att exportera granolan till andra länder och är spända för framtiden.
Henrik Dävermo och Adela Ochotnicki