Foto: Extrakt

Allt fler unga i Sverige drabbas idag av övervikt, diabetes och tandproblem. Nu menar Folkhälsomyndigheten att marknadsföring och matmiljön i skolan har en stor påverkan på barn och ungas livsmedelskonsumtion. 

Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket har på regeringens uppdrag tagit fram förslag på nationella mål och insatsområden för att främja hållbar livsmedelskonsumtion. Dessa förslag presenterades i februari 2024. Idag är det allt fler unga som äter snacks, det vill säga småmål istället för att äta frukost, lunch och middag. 

Marknadsföring leder till matrelaterad ohälsa 

Barn och ungas livsmedelsproduktion påverkas av marknadsföring och livsmedelspriser, menar Folkhälsomyndigheten. Dagens påträngande marknadsföring leder till ett ökat intag av ohälsosam mat och närheten till snabbmatsrestauranger. Många av dessa faktorer har en negativ inverkan på deras kostvanor. 

Mest utsatta 

Barn och ungdomar som lever i familjer med ekonomiska svårigheter är särskilt utsatta, menar Folkhälsomyndigheten. Enligt data från den nationella folkhälsoenkäten rapporterar 14 procent att barn och unga i åldern 16-29 har upplevt ekonomiska svårigheter minst en gång det senaste året. Bland dessa är det en mindre andel som äter frukt och grönsaker dagligen jämfört med andra grupper. 

Pris påverkar köp

Enligt samma rapport från Folkhälsomyndigheten visar ungdomsbarometern att priset på mat är mycket avgörande för ungdomar när de väljer mat. Hälften av ungdomarna uppgav att de äter  mindre näringsrik kost än tidigare till följd av ökade matpriser. De anger att de har god kunskap om vad som är hälsosamt och ohälsosamt, men att det inte är det som avgör vad de väljer. Det handlar istället om smak, utseende, bekvämlighet, marknadsföring och vad som är tillgängligt och billigt.

Reporter

Hanna Kassaye, Ung Press

Fler artiklar