Det är idag ett känt faktum att de traditionella medieformerna och den klassiska journalistiken är på väg bort, eller åtminstone hamnar mer i skymundan. Istället är det de nytänkande, sociala medierna och en helt annan typ av journalistik som är på framtåg. Det här är ett av de centrala ämnen som det talades mycket om under årets MEG. Det är aktuellt, berör de absolut flesta och är ett stort problem för många old school-journalister och medieaktörer. Men de är, precis som väntat, rejält omkörda av de relativt unga digitala konkurrenterna. Och BuzzFeed står i framkant.

Qichen Zhang, produktchef för internetnyhets- och nöjesföretget BuzzFeed, höll ett seminarium under torsdagen. Hon diskuterade BuzzFeeds massiva framgångar, deras ambitioner och vad BuzzFeed är idag. Det är helt plötsligt solklart att denna media- och nyhetskanal som endast har funnits i 10 år kommer vara en av de som överlever längst, och en av anledningarna till det är att den skapades i den digitaliserade eran: den har aldrig funnits någon annanstans än i digital form. Dessutom samlar BuzzFeed all information om vad deras läsare delar, läser, klickar på, reagerar på och kommenterar i en gigantisk databas. På så sätt kan de skapa statistik över användandet av deras olika tjänster, och veta hur de ska nå ut till sin målgrupp och vad deras målgrupp använder för olika slags sociala medier för tillfället.

Målgruppen verkar, sorgligt nog, bara vara ungdomar idag, åtminstone i Sverige. I en liten undersökning visste ingen över 45 vad BuzzFeed var även om de kanske hade hört det nämnas någon gång. Bland de unga som visste var BuzzFeed var för något var det dock många som liknade företaget vid Nyheter24, tvivlade på deras trovärdighet och kunde inte riktigt förklara vad BuzzFeed egentligen är för något. Men utomlands är BuzzFeed en av de största medie- och nöjesaktörerna på nätet, det visar statistiken som säger att bara BuzzFeeds hemsida har 200 miljoner unika besökare varje månad, och sex miljarder innehållsvisningar om man slår ihop deras kanaler. Dessutom visar statistiken att ”BuzzFeed has a positive impact on peoples lives”, enligt Qichen Zhang.

Den allomfattande media- och nyhetstjänsten växer ständigt och kommer fortsätta utvecklas, nå ut till fler människor och anpassa sig efter de så snabbt skiftande medietrenderna. Om man ska tro det Qichen Zhang säger, att det kommer göra oss alla till lyckligare människor, varför inte börja använda BuzzFeed redan idag?

Fler artiklar