Idag presenterade public service-kommissionen sin rapport. Rapporten innehåller en rad punkter om vilka åtgärder som behövs göras för att public service inte ska konkurrera med kommersiell medier.
Kommissionen blev tillsatta av Bonnier, MTG Sverige, Schibsted Sverige, Mittmedia, Bauer Media Group och Tidningsutgivarna. uppdraget var att granska vad framtidens public service uppgifter och funktion ska vara. Enligt Gunnar Strömblad, ordförande för public service-kommissionen, har deras arbete varit transparent, då de har publicerat uppgifter om arbetets gång på hemsidan.
Det nya medielandskapet ställer nya krav på utveckling. Gunnar Strömblad menar att regelverket inte har hängt med i utvecklingen och inte hunnit anpassa sig. Innehållet i de program public service producerar är inte vad kommissionen lagt sitt huvudsakliga fokus på. Dock påpekas att public service borde avsluta sina samarbeten med kommersiella sponsorer och publiceringar på Facebook.
Den nya rapporten föreslår att public service ska skattefinansieras genom statsbudgeten. Kommissionen menar att den nuvarande modellen kommer urholkas, då den baseras på att folk äger en tv eller radio, men i dagens medielandskap blir det allt färre som äger en sådan.
Gunnar Strömblad tycker att public service har blivit ett förlegat koncept som kräver tydligare riktlinjer. Samtidigt betonar han vikten av mångfald och menar att dagens public service är för centrerad runt SVT, Utbildningsradion och Sveriges Radio. Deras förslag är att instifta en fond där fler aktörer kan ansöka om pengar till projekt som skulle kunna klassas som public service.