Foto: Isabelle He
Foto: Isabelle He

För nittonde året i rad presenteras MedieAkademins Förtroendebarometer, denna gång på Mediedagarna i Göteborg. I jämförelse med resultatet år 2015 har majoriteten av de undersökta varumärkena, medierna och institutionerna dalat i årets undersökning. En av förlorarna är dagspressen vars förtroende har gått ner med två procentenheter från 26 procent till 24 procent.

Cilla Benkö, VD på Sveriges radio, är förvånad över dagspressens resultat då hon menar att det har varit ett fantastiskt år för journalistiken. Anledningen till varför resultatet ser ut som det gör, fortsätter Benkö, kan bero på att det talas mycket om att traditionella tidningar mörklägger vilket får en direkt negativ påverkan på tidningarnas förtroende.

Eva Ossiansson, varumärkesexpert och forskare vid Handelshögskolan i Göteborg, påpekar att det dessutom kan bero på att medielandskapet har förändrats. Nu för tiden kan vem som helst skriva och publicera på olika plattformer vilket kan göra läsare osäkra på materialet och dess trovärdighet. Att allt fler tvivlar på etablerade mediers objektivitet är också en bidragande faktor. 

Skärmavbild 2016-04-07 kl. 14.41.00

Men resultatet kan också bero på att statistiken rent av är missvisande då det är sammansatt data från flera olika plattformer. Tittar man exempelvis på enskilda nyhetsutgivare har DN ett förtroende på 46 procent medan Expressen hamnar på botten med endast 10 procent i årets mätning.

Hela rapporten av förtroendebarometern 2016 är publicerad på medieakademin.se

Fler artiklar