Jag blev nyligen ägare till en ny spelkonsol. I samma stund gynnade jag en verksamhet som jag både hatar och älskar – dataspelsbranschen.
Härnäst ska jag bege mig till Outset Island i jakt på en gigantisk fisk som troligen är dold bakom ett block stenbumlingar. Jag behöver naturligtvis hitta närmast växande bomb-blomma att spränga dem med för att komma vidare i spelet. (The Legend of Zelda: The Wind Waker.)
Det är mitt mest konkreta mål i skrivande stund. Men jag har även större målsättningar relaterade till spel – och dem delar jag med många andra. Jag vill kämpa för större mångfald i dataspelsbranschen.
Gamergate blossade upp i mitt nyhetsflöde sensommaren 2014. Jag såg hur kvinnor som på ett eller annat sätt bidrog till diskussionen om mångfald i dataspelsindustrin möttes av enorma mängder hat och kritik. Gamla problem (en mansdominerad och sexistisk dataspelsbransch) fick ny uppmärksamhet och debatten spred sig på ett nytt sätt (#gamergate).
Gamergate är en port som fortfarande står vidöppen, och genom den når diskussionen även fler branscher som tech, webbutveckling och kommunikation. Alla har de något gemensamt.
– Att som kvinna ta plats på plattformer där kvinnor inte traditionellt har fått chansen att ta mycket utrymme innan så är du alltid lite utsatt. Det betyder att vi alla har ett ansvar att stötta den som känner sig utsatt, säger Lina Thomsgård. Hon står på öppna scenen på Mediedagarna och diskuterar problemet med Per Strömbäck, talesperson Dataspelsbranschen och Albertina Sparrhult från Diversi.
Diversi är ett projekt som presenteras under just den här diskussionen. Det är startat av Dataspelsbranschen och Diversis syfte är just att verka för större mångfald inom branschen, bland annat genom genom utbildning och kommunikation. Och i samma stund som Diversi började nå ut fick de gensvar, berättar Albertina Sparrhult.
– Vi upptäckte att flera famlande efter hur problemet skulle åtgärdas, och det fanns redan en del spridda initiativ. Men genom att samla de här initiativen och låta dem ha utbyte av sina erfarenheter så gör det också att de kan förbättra sin verksamhet, säger Albertina Sparrhult.
Alla som är engagerade i mångfaldsfrågan borde sporra varandra, det ska vara en gemensam plattform där man samarbetar för att komma framåt, menar Sparrhult. Vi måste hjälpas åt för att förändra de taskiga förhållanden som skapar hatet. Mångfald i dataspelsbranschen går att förbättra på en rad olika sätt. Diversi är ett av dem.
För mig har Gamergate varit en dörr på glänt som jag försiktigt kikat genom. Det brutala näthatet mot kvinnor gör mig både rädd och förbannad. Rädd att som ung kvinnlig journalist och medieproducent själv behöva möta näthat – och förbannad för att jag är del av en kultur som skapar den rädslan.
Det rör oss alla – så vi måste hjälpas åt, tipsa varandra. Så nu tipsar jag. Identifierar du dig som kvinna och vill jobba inom gaming? Leta upp grupper på Facebook, som till exempel den grymma gruppen ”Jobbtips för kvinnor inom tech, gaming och startups”. Har du någon någon form inflytande i den här världen, säg ifrån, protestera och tyck till i offentliga utrymmen. Titta på Anita Sarkeesians uppmärksammade filmer. Läs ett urval av det enorma näthatet hon får varje vecka.
Det finns så mycket mer vi kan göra. Men vem du än är och vad du än gör – läs på. Det är så vi ska vinna spelet.