Är det antal klick som räknas? I ett öppet samtal på scen diskuterar ledande medieprofiler hur media kan komma att se ut i framtiden, och om klicken räcker för att dra in pengar.

Panelsamtal. Foto: Fanny Beckman
Panelsamtal om katter, global kommunikation och klickhysteri. Foto: Fanny Beckman

– Vi är så upptagna med att mäta delningar och klick, men det är inte kvalité. Vi måste fråga oss vad det är som händer med den journalistiska processen, säger Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.

Han anser att naiviteten i frågan är enorm och konstaterar att ”medieaffären” inte alls är på väg utför, utan att det handlar om data.

– Tidningar är besatta av att få ut material där konsumtionen finns. Den vågen träffar först och hårdast mot lokalmedia, säger han.

– När vi talar om lokal media, så försöker säljare från google att locka lokala medier för att använda deras tjänster för publicering istället, tillägger Hanna Stjärne, vd för SVT.

Att hantera digital media har bevisligen blivit ett maktmedel där allt större aktörer samlar in information från läsare och tittare, för att rikta reklam och ge mer plats för annonser. Reklam är också ett av de självklara svaren på var pengarna finns.

Oscar Höglund är grundare av United Screens och ser sitt företag som en service för digitala medier.

– Vi experimenterar framför allt med reklam, där finns det stor konkreta möjligheter, säger Höglund.

Sofia Wadensjö Karén, vd och chefredaktör på Tidningen Vi, nämner en annan taktik för att få in pengar.

–  Mikrobetalningar är underskattat. Jag tror på möjligheten att kunna köpa artiklar och program istället för att binda upp sig på prenumerationer, säger Wadensjö Karén.

Hon berättar att tidningen Vi även satsar på att ta vara på sitt varumärke som tidskrift och att föryngra målgruppen. Bland annat arrangerar tidningen båtresor och ger ut kundtidningar.

Samtalet övergår till tekniska innovationer och hur det kan komma att påverka media i framtiden. Anette Novak, vd för Interactive Institute, blir orolig över att folk förväntar sig fler tekniska lösningar som kommer att förändra allt.

– Vi har redan en global kommunikation. Vad vi behöver är en enkelhet och ett lugn, inte att logga in på en massa olika sajter och skutta omkring, säger hon.

Bredvid henne sitter Gustav Martner från teknikföretaget Burt. Han har rötter i reklamvärlden och ställer en retorisk fråga till publiken.

– Räcker data från antal klick för att tjäna pengar? Nej. När vi visualiserar data reagerar kunderna mycket på det. Men data kan vara förstärkande, tänk vilken skillnad det gör att youtube visar antal visningar – det påverkar hela upplevelsen när man tittar på ett klipp.

Anette Novak konstaterar att vi lever i ett upplevelsesamhälle, men ifrågasätter våra val.

– Klart katter på nätet slår igenom. Men det är som smågodis. Vill man locka kunder i längden måste man även erbjuda rågbröd.

Vidare kommer hon fram till att vi måste skaffa oss kompetens och etablera lagar kring datahantering.

– Digitalisering gör alla till potentiella medier. Myndigheter och företag blir duktigare på att kommunicera och informera. Hur ska tidningar klara av den konkurrensen? Säger Anette Novak, men frågan hänger sig kvar i luften utan resolution, som många andra frågor.

Alexander Bard tar tillfället i akt att hylla wikipedia som 2000-talets mest lyckade innovation på nätet och påpekar att medier kommer bli mer nischade framöver.

– Att försöka blanda seriös fakta med underhållning är dödsdömt! Säger Bard.

Jan Helin tar ordet och avslutar med en dyster profetia för den äldre generationen tidningar.

– Det skulle vara intressant att veta vilka som är de nya medieägarna. De gamla försöker återupprätta något som håller på att gå under.

Trots flitig diskussion förblir frågorna fler än svaren. Ämnet förblir intressant, och mer än så här kan man nog inte kräva av ett spretigt samtal om framtiden.

Fler artiklar