Snart kommer montrarna att tömmas, böcker kommer packas ned och Svenska Mässan kommer bara vara Svenska Mässan igen. I eftermiddag klockan fem kommer litteraturvärldens svar på festival, Bokmässan stänga sina portar efter fyra heldagar av seminarier i alla olika ämnen och människor i alla olika åldrar.
När söndagseftermiddagen är kommen har jag gått genom mässgränderna flera gånger om och när jag är framme vid ljudböckernas hem, Storytel, möts jag av ett publikhav. I montern finns en glaskub och framför hänger hörlurar ned för att besökare ska kunna ta del av de samtal som försiggår inuti och samtidigt kunna känna igen sig i sättet många lyssnar på ljudböcker: genom hörlurar. Det är främst kvinnor som samlats, de flesta väldigt unga. I glaskuben står en av Sveriges mest eftertraktade och omtalade influencer, Margaux Dietz, som precis släppt sin bok ”Your best life”.
Jag får inte tag i några hörlurar så jag lämnas utanför, ovetandes om vad som sägs. När jag är påväg därifrån försöker jag räkna på fingrarna hur många av dagens stora ikoner på sociala medier som gett ut en, eller flera böcker.
Ida Warg, Ben Mitkus, Therese Lindgren, Joakim Lundell, Jonna Lundell, Nathalie Danielsson, Viktor Frisk, Samir Badran och Daniel Redgert är några som släppt böcker om sitt liv, sig själv eller vägen till framgång.
Likt yrkestiteln influencer själv lyder har de ett stort inflytande på unga människor idag och när de släpper böcker vill jag tro att det ska öka läsandet hos unga. Men stämmer det verkligen? Befolkas Storytel av unga människor för att de är intresserade av Margaux Dietz bok, eller bara för att de är intresserade av henne?
Therese Lindgren släppte sin första bok 2016 och var därmed en av de första av dagens influencers att debutera som författare. Året därpå, 2017, släppte myndigheten Statistiska centralbyrån statistik om hur läsandet såg ut hos unga, vilket visade att unga läste mindre år 2015 än 2008. Kunde Therese Lindgren och alla andra influencers som tagit ett kliv in i författaryrket efteråt, förändra det? Skulle unga börja läsa mer nu?
För bara några veckor sedan rapporterade SVT om hur tillståndet såg ut idag utefter en studie gjort av Statens medieråd. Det visade sig att läsning fortsätter att minska och att ungdomar i ålder 9-18 själva tycker att de läser alldeles för lite. Svaret är alltså nej, influencers verkar inte kunna influera unga till att läsa mer.
Kanske är det fullt rimligt att unga inte slår sig ned med en bok när allt händer i realtid på internet, och är man inte ute, ja då kanske man missar något. Kanske har inte unga tid. Eller så kanske det bara handlar om att unga människor hellre lyssnar på böckerna likt de väljer att lyssna på Margaux Dietz i Storytels monter.
Hade du läst din favorit-influencers bok om de givit ut en?