Systerduon Perdica och Persheng Babaheidari har tagit västvärlden med storm. Väskmärket By Banoo har vuxit internationellt, med USA som näst största marknad, och fortsätter att sträcka sig ut hela vägen till Mellanöstern.
Deras entreprenörsdröm tog form i unga år då de alltid har haft passion för att jobba tillsammans. Med en gemensam vilja att påverka världen i en positiv riktning växte idén till By Banoo gradvis fram.
Systrarna Babaheidari gick ut i vuxenlivet åt två olika håll. Perdica studerade till läkare och Persheng började arbeta som business consultant. Mellan studierna och arbete identifierade Persheng en brist på marknaden: stilrena och eleganta jobbväskor för kvinnor.
– Det var först på det jobbet som jag insåg att det var väldigt svårt att hitta snygga jobbväskor till kvinnor, säger Persheng Babaheidari.
Tvärtemot sina manliga kollegor, som hade varierade stilar av portföljer, saknade Persheng ett alternativ som kändes både funktionellt och feminint. Bristen på kvinnliga jobbväskor växte ideen att designa egna väskor och ge kvinnor möjligheten att känna sig eleganta när de går till jobbet. Med en gemensam ambition och drivkraft att förverkliga en kreativ idé, såg de en affärsmöjlighet i att utveckla och designa egna jobbväskor.
– Även om jag är ingenjör i grunden så har jag alltid älskat design och någonstans velat bli designer, säger Persheng Babaheidari.
Drivna av sin gemensamma vision började systrarna att skissa på den första designen under hösten 2019. Starten som egenföretagare började tufft med en rejäl motgång då COVID-19 viruset spreds över världen – det blev allt svårare att träffas socialt och skapa kontakter.
Under våren 2021 lanserade systrarna sin första kollektion med en väska – Signature Briefcase, som än idag är deras mest sålda väska. Det första produktsläppet sålde slut fort efter lanseringen och överträffade alla förväntningar. Till skillnad från COVID-19 som var en global motgång, berättar systrarna hur deras utmaningar har växlat och sett annorlunda ut under deras resa. Produktionen av väskan var ett av de första hinder de stötte på – tillverkningsprocessen var mycket långsam och tog tid att producera väskan.
– Vi hade väldigt långsam ”supply chain” vilket betyder att det tog väldigt lång tid för oss att få fram väskor, säger Persheng Babaheidari.
Signature Briefcase väskan blev en stor favorit hos svenska folket och sålde slut på bara några månader. Med denna framgång och den långa tillverkningsprocessen träffade de på nya hinder – de fick inte nytillverkade väskor upp på hemsidan, vilket gjorde att de var slutsålda i flera månader.
– Vilket var katastrof direkt i starten, för om man inte säljer väskor kan man ju inte betala ut löner, säger Persheng Babaheidari.
Entreprenörerna lärde sig snabbt hur processen fungerade och var ett steg före för att förhindra att hamna i en liknande situation igen. De löste dem genom att ha mycket framförhållning själva, köpte in materialet tidigare och lärde sig vikten av att ha marginaler i tillverkningsprocessen. Persheng upplever att fabrikerna tog längre tid i tillverkningen än som sades – om fabriken sa att väskan hade en månads tillverkningstid kunde de ta upp till tre månader istället.
– Varför det har gått så bra är också för att vi har varit så bra på marknadsföring, säger Persheng Babaheidari.
Med sociala medier som fokus för den nuvarande generationen, använde systrarna TikTok och Instagram för att marknadsföra sin väska. Persheng anser att märkets framgång till stor del beror på att de från början har marknadsfört sig genom sociala medier och belyst problemet med bristen på funktionella jobbväskor för kvinnor. Båda upplevde en positiv reaktion från det svenska folket. Allt fler kvinnor höll med om att det fanns en brist på eleganta jobbväskor för kvinnor och kände sig inte eleganta eller feminina på väg till jobbet.
– Man har ju alltid utmaningar. Det viktigaste är att man hela tiden fortsätter dyka upp varje dag och jobba och inte ge upp, säger Persheng Babaheidari.
Innan första lanseringen släpptes var visionen främst på att skapa eleganta och praktiska damväskor. När första väskan lanserades utvecklades deras vision – de ville vara med och förändra hela jämställdheten i samhället. Nu ser den långa visionen ut att genom By Banoo ska kvinnor bli inspirerade att skapa karriär och våga ta plats på arbetsmarknaden.
– Vill bara med och förändra jämställdheten i samhället. Vårt mål med bolaget är att vi vill att kvinnor ska våga satsa på sin karriär och att våra väskor ska symbolisera ett jämställt samhälle, säger Persheng Babaheidari.
Trots att systrarna driver företaget tillsammans och har gått igenom både upp- och nedgångar, är en stor fördel att de känner varandra utan och innan. Persheng berättar att när arbetet tillsammans med sin syster har varit utmanande, har visionen och kärleken till varann gjort att de aldrig gett upp. By Banoo har skapat en professionell kultur utanför systerrelationen där de kan vara ärliga och raka mot varandra när det gäller åsikter och tankar.
– Det som har varit så fantastiskt är att vi har varit bästa vänner hela tiden. Vi är väldigt lika på det sättet att vi har samma värderingar, ambition och mål, säger Persheng Babaheidari.
Under åren har systrarna insett att de är mycket olika när det kommer till kompetens, vilket har varit till företagets fördel. Perdica har med sin kreativa talang jobbat med intern marknadsföring, branding, event och ansvarig för försäljningen, medan produktdesign har varit Persheng starka sida. Ursprungligen är Persheng utbildad till ingenjör men har innerst inne drömt om att arbeta med kreativitet och design. Bortom produktdesign, tar hon kunskap från ingenjörsutbildningen där hon ansvarar för märkets finansiella sida – siffror, logistik och statistik. Persheng beskriver systerduon som det perfekta komplementet till By Banoos framgång.
– När man är egenföretagare vilar allt på sina egna axlar och kan vara väldigt tungt, då är det väldigt viktigt att man tar hand om sig själv, som egenföretagare måste man tänka på allting. Man har lärt känna sig själv på ett helt annat sätt, säger Persheng Babaheidari.
Med en gemensam dröm om entreprenörskap visar syskonduon att ingenting är omöjligt med mod, kreativitet och en stark vision. Systrarna Babaheidari har en stark vision att fortsätta expandera internationellt och växa sin kundbas. Deras framgång har och fortsätter att inspirera en ny generation kvinnliga entreprenörer att våga följa sina drömmar.
Reporter
Filippa Malmström, Ung Press