Rian Liebenberg tror att innehåll, användare och reklam ska ingå i ett lyckligt äktenskap. Men för att det ska bli möjlighet behöver den som vill sälja produkten information om dig.
– Det är svårt att inte lämna viss information bakom sig, säger Rian Liebenberg som jobbar med teknik, forskning och utveckling, just nu på Schibsted Media Group, men var tidigare med och byggde upp Googles verksamhet i Sverige.
Liebenberg är influgen från London och han lång erfarenhet från den så kallade content business och marketingbranschen. I det stora hela handlar det om att anpassa reklamen efter användaren genom att samla på sig information om vad användaren klickar på, söker efter och registrerar sig. Det går ut på att skapa ett innehåll kring och om sin produkt anpassat till en vald målgrupp.
Rian Liebenberg går genom reklamens historia snabbt. På den avancerade presentationen rullar gamla, gamla reklambilder på halvnakna kvinnor.
– Hur sexistiska dessa bilder än må uppfattas så väcker dem känslor.
Och det har reklam alltid kretsat kring – att väcka känslor. Men han menar att vi nu har övergått till att skapa ett lyckligt äktenskap mellan innehåll, användare och reklam. Och ska dessa tre faktorer gifta sig behövs information om användaren, inte förrän då kan innehållet nå rätt mottagare.
– En annan viktig del är att se över hur användningen av internet rent geografiskt ser ut under dygnet. I Spanien kan vi till exempel se att internetanvändandet minskar under siestan, säger Rian Liebenberg.
Den här typen av marknadsföring har fått stort genomslag, men kan vara problematisk ut flera synvinklar. Den baseras delvis på kategorier som män och kvinnor; där män förväntas vara intresserade av bilar och kvinnor av rosa vinboxar. Dessutom är det problematiskt att användare inte är medvetna om hur information om dem används – den omdiskuterade personliga integriteten på internet. Det finns stora mängder information om oss tillgängligt på grund av vårt internetanvändande, men hur den används, det kan vi aldrig vara riktigt säkra på.