Ung Press har intervjuat Ida Östensson som är grundare av organisationen Crossing Boarders, en organisation som i sin tur är initiativtagare till kampanjen FATTA.

Hur har det varit att driva ett sådant projekt som FATTA när man är ganska ung och kanske inte lika etablerad som många andra stora medier är?
– Det är viktigt att vi inte hamnar i en fälla där vi förutsätter att ålder innebär etablissemang. Jag tycker att det finns extremt många unga som är stora makthavare idag. Unga som via sociala medier når ut till väldigt många, William Spets är ett bra exempel. Vi förminskar de kunskaper och kompetenser som unga har och den makten som unga besitter.
Personligen tycker jag att det varit super att jag varit just ung, jag har haft väldigt mycket kontakter till musiker, konstnärer och kreatörer. Och jag får vara lite mer frispråkig, jag behöver inte anpassa mig lika mycket efter de förutbestämda ramar som äldre människor behöver anpassa sig efter. Jag har tid också! Jag har tid att hetsa på och jobba vilka tider jag vill. Jag får många bra förutsättningar eftersom att jag har ett så fritt liv.
Hur är det att driva projekt när man inte är lika etablerad?
– Just de senaste åren har jag blivit etablerad. Men jag kommer ihåg första gången jag skulle köra twee-q här för tre år sen. Då hade jag inte alls samma namn; jag bodde i Norrland och jag hade inte samma kontaktytor. Då fick jag ganska mycket motstånd – alltså vem är hon? – jag hade inte rubriker, jag hade inte så många följare på mina sociala medier – så varför skulle jag lyckas få till Almedalens största kupp? Jag kände att det fanns lite motarbetning i det, att man gärna ska ha ett namn.
Jag fick också kritik för att jag inte kontaktade människorna som hade de namnen sen innan om att de skulle få vara med i släppet. Men då kände jag att man måste kunna komma och lyfta frågor för att man har en bra sak att säga, inte för att man känner rätt människor. Därför sket jag i att kontakta de här rätta personerna, jag ska kunna göra det på mina egna premisser. Och det lyckades jag ju med! Men det är mycket svårare såklart.
Hur är Almedalen på att fånga upp och representera olika grupper?
– Almedalen är en homogen liten medelålders, vit politiker- och lobbyistklick. På olika sätt har vi försökt utmana det varje år. Första året hade vi twee-q då vi ville självrannsaka utifrån kön. Jag tror att det är rätt jämnt vilka som besöker Almedalen. Däremot vilka som får vara experter och vilka som fick sitta i panelerna, det är en annan fråga. Det har funnits många olika sådana kupper där man ska räkna på olika paneler, bl.a. utifrån kön. Men vi uppmärksamade också vilka vi lyfter i de sociala medie-samtalen.
Året därpå utmanade vi åldersmaktsordningen i och med twitterklänning, där unga från hela landet fick twittra in på en hashtag. Tweetsen dök upp i realtid på min klänning och vi gick sen till olika paneler där det pratades om unga istället för med unga. För det är så det ser ut i Almedalen, de pratas om unga och utanförskap . Men så sitter det tre femtio-plus-chefer som egentligen inte har någon koll och pratar om det. Då kunde vi komma med klänningen, ha med ungas ord säga – det här är ungas ord, det här är vår upplevelse av saken.
Det är därför jag tycker att vi måste skaka om Almedalen om ska kunna kalla det för Sveriges största demokratiska mötesplats. Vi kan inte bygga en demokrati på en media-, lobbyist- och politiker-elit som är vit och medelålders.
Har du något du vill tipsa om för unga i Almedalen?
Ja jag tror att väldigt många unga känner mycket för det utbredda sexuella våldet som finns idag och att vi måste få till en samtyckeslag. Jag tror även att de vill att vi pratar om maskulinitetsnormer och att vi tar tag i problemet med att 50 procent av vår befolkning inte kan känna sig trygga, varken hemma eller i det offentliga rummet.
På onsdag håller FATTA-rörelsen en ceremoni mellan 17.30-19.00. Om man går in på vår Facebook så har vi delat vårt event där. Det är lite hemligt vad det är och vi har inte gott ut med plats än, så man får smsa in eller maila sitt nummer till oss så får man information om evenemanget. Det kommer bli väldigt spännade!
Twee-Q
Twee-Q var en kampanj av crossing borders med avsikt att analysera hur jämställt vi sprider information på twitter. Kampanjen gav twitter-användare möjligheten att se hur stor andel män respektive kvinnor de retweetade.