DSC_0527
Foto: Amanda Karlsson

 

Kaylee King-Balentine, Director, T Brand Studio International har bjudits in till Mediedagarna i Göteborg för att prata om sitt jobb kring reklam. Hon jobbar för den etablerade reklambyrån T brand som är en del av New York Times Magasin. Hon är en av de största i sin bransch och jobbar dagligen med att utveckla nya sorters reklam för de allra största företagen. Kaylee ägnar detta seminariumet åt att förklara bakgrunden till reklamen vi ser idag, vilken reklam våra ögon kommer fastna för i framtiden samt diskutera vikten av att lära känna företaget du skapar reklam för.

Volvo kontaktade T brand och Kaylee och berättade om deras 2020-plan, en plan där de vill ha nolltollerans mot skador och dödsolyckor i trafiken där vovlobilar är inblandade. Kaylee blev förvånad av att företaget var beredda på att gå ut med det faktum att det faktiskt sker så pass många dödsfall som det gör idag i Volvo-bilar. För att mottagarna till reklamen inte skulle bli avskräckta började de jobba tätt tillsammans och skapade en film där tittarna får hänga med från i allt från teknikerns frukostbord där han delar tankar om hur han ska förbättra bilarna, till riktiga olyckor ute på vägarna. De lägger otroligt stor vikt på att få fram detaljerna om hur Volvo som företag jobbar för att säkra sina fordon. Sker det en olycka inom 60 km från Göteborg åker teknikerna direkt ut för att titta på bilarna på plats, vad gick fel? hur hade bilen kunnat agera annorlunda för att minska skadorna på passagerare? Även detta får vi hänga med på i filmen som visas på storbildsskärmen bakom Kaylee.

Kaylee förklarar också att dagens reklam skiljer sig från tidigare år, då det idag inte är märket som spelar roll utan hur bra och mäktig reklamen i sig är. Är reklamen riktigt bra, och har en tung frontfigur, bryr sig inte konsumenterna inte om märket i sig. Detta instämmer även Fredric Karén, Editor in chief, Svenska Dagbladet, och syftar på Vitamin Well reklamerna som Zlatan Ibrahimovic frontar. Emma af Robson, CEO Modern Women Media, skulle deltagit i panelen som diskuterade om dagens reklam men uteblev. Hon hade dock lämnat en kommentar till moderatorn Lisa Bjurwald: ” Millenials are blind to normal advertising”. Kaylee håller med och menar att detta är den störta anledningen tills att T brand hela tiden måste utveckla och förnya sitt sätt att sprida kunders reklam.

Text: Emilia Eriksson, Amanda Karlsson

Fler artiklar