Folk minglar och dricker vin. Pratar om journalistik, media och annat. Stämningen är uppsluppen och det är trångt på vissa plaster i lokalen.
Intill ett litet bord står två personer och konverserar över ett varsitt glas vitt. Hon heter Helene Nellsjö, 48, och sällskapet är Lars Tomasson, 49, båda från mediehuset Corren.
Hur är stämningen här då
– Den är go! Lite konstig tid för prisutdelning bara, säger Lars Tomasson.
Varför det?
– Vi är vana vid att den hålls under middagen när alla är samlade, svarar Helen Nellsjö bredvid Lars Tomasson som ler.
– Men vinsten är lika stor oavsett, tillägger han.
Vilken kategori vill ni vinna?
– Vi hoppas på att vinna årets kampanj och årets redaktion, säger Helene Nellsjö bland mingelgäster som blir allt mer högljudda.
– Och bubbel, säger Lars Tomasson.
Pernilla Warberg, värd för prisutdelningen, intar scenen framför oss och får be den livade publiken att dämpa sig.
Hon meddelar att det ska bli spänning i glädjens och festens tecken i kväll. Med de ledorden uppträder musikgruppen Komodo med slaginstrument och inlevelsefull dans. Ett framträdande som var genialiskt i sin enkelhet. Om inte vinet värmde publikens kroppar så hade nog Komodo den effekten. Som ni märker, blev undertecknad imponerad och smittad av glädje. Efter showen delas första priset ut. En representant från juryn avslöjar i mikrofonen:
– Och, årets marknadsorganisation är.
Konstpaus.
– Aftonbladets marknadsavdelning!
Gratulationer utbytes mot tack. Nästa kategori är Årets redaktion som går till Svenska Dagbladet näringsliv. Flera medlemmar i redaktionen tackar mycket och länge i glädjeyran, däribland journalisten Jan Almgren.
– Man kan tillåta sig själv att vara stolt en sån här kväll för vad vi har levererat. Framför allt vad Torbjörn Isacson och Andreas Cervenka har gjort nu i höst med SCA-affären – den är unik. Vi är duktiga, men det kombineras också med en hög trams- och kaffebrödsfaktor. Det vill säga, vi trivs bra tillsammans. Det, kombinerat med vår kompetens, gör oss extra stolta, säger Jan Almgren.
Näst ut är kategorin årets kampanj. Juryn, representerad i form av Olle Lidbom, motiverar högtidligt.
– När andra fortfarande bara skissar på lösningar, har årets vinnare i nära samarbete med sin kund skapat en modell som har stort värde för kunden, läsaren och mediehuset. Resultatet och genomslaget imponerar. Årets kampanj är UNT 40 klubben riksmäklaren.
Det nyinstiftade Mommapriset går till expressens utgivare Thomas Mattson.
– Man kan tro att ett sånt här pris ges för beslut om Charlie Hebdo teckningar eller viktiga frågor som vi driver, men det viktiga tror jag är att man vågar publicera trots att man vet reaktionerna man kommer får på Twitter och vet att de kommer ringa från SVT:s morgonsoffa. De nyheterna är lika viktiga som alla andra, säger Thomas Mattson om segern.
När det prestigefulla helhetspriset ska delas ut kan man för första gången ta på tystnaden. Men den bryts sedan av ett dånande ”JA!”. Det är aftonbladet som skriker högst och tar hem priset. Bombastiska trummor pumpar upp stämningen, och en glad Jan Helin citerar kollegan Karin Pettersson.
– Rimligt, säger han.