Almedalsveckan blir större och större för varje år. Gotlands Allehanda rapporterar att på två år har antalet markplatser dubblerats och intäkterna har då ökat markant.
I fjol ökade de hyrda markplatserna från 80 till 125 och man förväntar att markplatserna ska öka ännu mer detta år. Intäkterna för markplatserna i år beräknas till 3,4 miljoner kronor, det beror inte på att Region Gotland höjt priset för markplatserna utan för efterfrågan har ökat
– Jag började här i Juni 2012 och då var Almedalsveckan redan planerad. Då tänkte jag att vi skulle se vad som händer om vi digitaliserar kartorna och sen expanderar strategiskt. Hur kan man använda mer mark och skapa ett dynamiskt område, säger hon till Gotlands Allehanda. Vinsten för uthyrningen av markplatser går direkt till baka till verksamheten och ska enligt Anita Klingvall gå till att finansiera infrastrukturssatsningar. – Cykelställ med tak i hamnen, nya träd längs strandpromenaden eller vackra bänkar så man kan sitta ner vid Stora torget. Det är exempel på vad pengarna kan gå till, säger Anita Klingvall till GA.