Göteborgs Feministiska Kör har sjungit trallvänliga popmelodier med slagkraftiga texter sedan 2011. Första maj, nationella kvinnodagen och pridefestivaler är några av de sammanhang där de dyker upp och sätter ned foten mot patriarkatet, rasismen och kapitalismen. Vi passade på att ta ett snack med två av medlemmarna när de inledde Sveriges Största Feministiska Visfestival.
Den tidiga sommarvärmen dallrar över Majornas gator den här tidiga eftermiddagen då Sveriges största feministiska visfestival ska äga rum. På Musikens Hus parkering står Göteborgs Feministiska Kör uppradade och repar inför sitt framträdande. Drygt 15 starka röster som tillsammans sjunger att nu händer det, nu störtas snart patriarkatet. När de ställer sig på scenen inomhus en timme senare låter det lika ljuvligt men med lokalens akustik som förstärker rösterna och publikens jubel som fyller i mellan låtarna. Det är bara början på en lång kväll där inte bara åskådare ska beröras av det som sker på scen utan också tvärtom. Flera av artisterna ska tacka för bemötandet och röras till tårar. Här skrivs historia.
För Johanna Svallingson och Brinde Karlsvärd började allting i gymnasiet och efter år av sökande efter sammanhang att kunna påverka fann de Göteborgs Feministiska Kör.
– När folk frågade om jag var feminist svarade jag lite olika beroende på vem som frågade. Det kom succesivt men blev väldigt tydligt när jag började läsa queerteori i Lund och förstod att det handlar om strukturer och maktordningar som även finns i mitt liv men som jag inte sett innan. Kören hittade jag när jag flyttade till Göteborg och letade efter en kör att börja i. Jag hade sjungit i kör innan men det jag saknade där var att jag inte kunde stå för texterna vi sjöng. Det var mycket poplåtar där texterna var helt banala så jag blev jätteglad när jag fick höra om den här kören, berättar Johanna Svallingson.
Även Brinde Karlsvärd pratar om en osäkerhet kring feminism under gymnasietiden som så med tiden övergick i en övertygelse. Paletten föll ned när en elevförening ville skriva krossa patriarkatet på skolans hemsida men inte fick göra det.
– Sen har det också varit i möten med människor, att höra andra prata och berätta om deras upplevelser. Det har fått mig att tänka på strukturerna och att aha, det är därför jag gör såhär. Men ärligt så är det jättemycket genom kören. Jag har inte varit i sammanhang tidigare där jag träffat så medvetna och olika människor som vågar berätta och förklara. Vi har ofta långa samtal där vi pratar genom texterna och vad de innebär.
Kören startades 2011 och under åren har medlemmar kommit och gått. Idag är de mellan 20-30 aktiva medlemmar. Alla är med efter sin egen förmåga, så mycket de kan eller vill.
– Någon kanske bara kommer på något rep ibland, en annan är med varje gång. Vi vill att det ska vara en öppen miljö och att en inte ska känna skuld för att en inte alltid kan komma, säger Johanna Svallingson.
Låtarna är kända melodier; poplåtar, visor, schlagers och kampsånger där kören skrivit om texten. Den som har lust och tid skriver men i och med att kören funnits i sju år finns en stor repertoar att välja och vraka mellan.
– Idag sjunger vi till exempel Nu händer det med melodin från Nu grönskar det, en känd psalm som vi har skrivit om. Vi känner att den är aktuell i och med Metoo och liksom nu händer det, säger Johanna Svallingson.
– Ja och att vi fått nog av hur det ser ut. Vi sätter oss utanför och tittar på det och pekar på att såhär ser ut det ut och det vill vi inte, säger Brinde Karlsvärd.
Varför är det så härligt att sjunga i kör?
– Jag har också varit med i körer förut och sjungit själv och tanken var inte att bli med i en till utan att hitta en plats att kunna vara och med och påverka. Men så blev det kör och det är så himla gött, säger Brinde Karlsvärd.
– Ja men det är ju så skönt att sjunga, det är som en massage för hela kroppen. En får energi och får använda sin kropp på ett annorlunda sätt. Sen har vi inga krav på kunskap utan försöker hålla ett lättförståeligt språk när vi pratar om musik. Vi har inga auditions eller intagningsprov utan alla är välkomna utifrån sin egen förmåga. Det blir ett väldigt prestigelöst och skönt sätt att experimentera på, säger Johanna Svallingson.
– Ja och det är fint att sjunga som ett medel och att ha andras röster med sig. Det kommer inifrån och blir så tydligt att vi inte står själva utan har varandra, fyller Brinde Karlsvärd i.
Vad betyder det att få spela på Sveriges Största Feministiska Visfestival?
– Jättemycket! Det är jättekul, det är ju lite samma som Statement Festival. En hoppas det händer igen och att vi får vara med i den historia som skrivs. Vi är lite färre idag än vad vi brukar vara så vi skulle egentligen tackat nej men vi som kunde var så pepp att vi körde ändå, säger Brinde Karlsvärd.
Finns det något annat ni vill säga?
– Ja att leta upp grupper och sammanhang som en känner att en inte vet så mycket om feminism eller inte känner sig trygg och vill hitta ett ordförråd så kommer det lösa sig själv. Typ vår kör! Det är bara att komma och prova!
Härnäst spelar Göteborgs Feministiska Kör på Reclaim Pride 16-17 augusti och Statement Festival 31 augusti.
Text: Clara Fritzon