Allt fler unga entreprenörer satsar idag på vinster genom att sälja produkter, men 17-åriga Ruth har valt en annan väg. Med sitt UF-företag “Dela med hjärtat” strävar hon efter att göra skillnad i samhället genom att hjälpa hemlösa.
Foto: Hanna Kassaye
Med en stark vilja att göra skillnad har Ruth valt att rikta sitt engagemang mot de hemlösa. Genom att använda Instagram som plattform delar hon om sitt arbete och de utmaningar som de hemlösa står inför. Trots många andra affärsideer, ligger de hemlösa varmast om hjärtat.
Det är en kylig dag när jag träffar Ruth och vi möts i Stockholms Centralstation, omgivna av livliga människor som skyndar sig förbi. De skarpa belysningarna och det ständiga suset av ankommande och avgående tåg fyller luften.
Gående mellan den myllrande människomassan ser man hemlösa som fyller stationens bänkar. Ruth berättar att hennes engagemang för hemlösa började med att hon delade ut mat till så många hon kunde på stationen, innan hon bestämde sig för att starta sitt företag. Den erfarenheten blev startskottet för att utveckla hennes passion till något större.
– Jag tror att varje liten handling kan skapa stor förändring och tycker att samhället måste satsa mer på att hjälpa dem som behöver det mest. De hemlösa är de mest utsatta socialt, ekonomiskt, fysiskt såväl som psykiskt, säger Ruth.
Krävs högre ambitioner
Enligt Socialstyrelsens senaste hemlöshetkartläggning, har hemlösheten minskat i Sverige. Men det håller inte alla med om. Både Stadsmissionen och Fastighetsägarna varnar för att det är en statistik som kan övertolkas. Stadsmissionens anser att Socialstyrelsen har snäva definitioner då en del människor exkluderas i statistiken och därav inte heller helt jämförbara. De menar att kartläggningen av hemlösa behöver uppdateras för att kunna motverka hemlösheten effektivt. Ruth menar att det krävs enighet och högre ambitioner för att hjälpa dessa människor.
– Vi måste helt enkelt förbättra kunskapsläget och vara medvetena om bristerna, men även de splittrade insatserna för att kunna hjälpa de utsatta så fort som möjligt. Dela med hjärtat satsar på att förbereda matlådor och hygienpaket, som exempelvis tillgång till en varm dusch, säger Ruth.
Ruth fortsätter att betona att mat och hygientillgångar är grundläggande stöd och behov som ska tillgodoses till de hemlösa, men att hennes mål sträcker sig längre än så. Hon vill säkerställa att de får den vård och hjälp de behöver för att återintegreras, framförallt på arbetsmarknaden.
För närvarande fokuserar hon därför på att öka medvetenheten om hemlöshet där hon utöver sociala medier, planerar att besöka olika skolor för att bland annat hålla workshops. Finansieringen av projektet kommer från donationer och prenumerationer.
– För mig handlar det inte bara om att ge dem materiella saker, utan också att ge dem värdighet och omtanke. Det kan vara att sitta och prata med dem men också om dem. Många av dem har fantastiska livsberättelser som är värdefulla att ta del av, berättar Ruth.
Vill växa och inspirera
– Jag hoppas verkligen att arbetet kan växa och nå ut till fler människor, men även att folk ska förstå att det är möjligt att kombinera affärsverksamhet med socialt ansvar. Jag tror inte att problemet ligger i brist på resurser, utan brist på kunskap, gemenskap och samarbete, säger Ruth.
Ruth förklarar att det är avgörande att sprida information om medmänskligt stöd för att fler insatser ska initieras och uppmuntrar till att stödja företag och organisationer som arbetar för hemlösa. Hon avslutar med att säga att hoppet för de hemlösa kan växa både genom stora och små ansatser.
Reporter
Hanna Kassaye, Ung Press